דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


המשפחה, הדיאטה והכיס - או - הקשר בין עודף משקל למשיכת יתר בבנק 

מאת    [ 27/11/2007 ]

מילים במאמר: 746   [ נצפה 2155 פעמים ]

מי לא עשה פעם דיאטה, או לפחות ניסה? כל מי שרכש ניסיון כלשהו בתחום, יודע שהמשימה אינה קלה כלל וכלל (נהפוך הוא - אפילו כבדה, תרתי משמע). במשך שנות חיינו אנו מפתחים הרגלי אכילה והרגלי פעילות גופנית. עבור רבים מאיתנו, הרגלים אלה מביאים אותנו בסופו של דבר להחלטה לפצוח בדיאטה - אם בגלל המראה הנשקף מולנו במראה, אם בגלל בעיה רפואית שמקורה בעודף משקל, אם בעקבות הרצון למצוא בן/בת-זוג, לחזור לביקיני או למכנסי הג'ינס מתקופת התיכון, או כל סיבה אחרת.
כולנו יודעים שעל מנת להצליח בדיאטה ולרדת במשקל עלינו לאכול מזונות מסוימים ולהימנע או להמעיט באכילת מזונות אחרים. כולנו יודעים שיש צורך להגביר את ההוצאה האנרגטית ולהגביר את הפעילות הגופנית. אנחנו יודעים, אז מה? האם אנו עושים זאת?
התשובה, במקרים רבים, היא, למרבה הצער, שלילית.
ואז - יציע לנו הרופא/מדריך כושר/חבר טוב (גם אם באותו רגע הוא לא נחשב לטוב...) לפנות לדיאטנית (או דיאטן, לצורך העניין).
אזרנו עוז, והגענו לפגישה עם הדיאטנית. אנו מספרים לדיאטנית על אורח חיינו, הרגלי האכילה שלנו, גילנו, מצבנו הבריאותי, סדר היום שלנו, ועל אילו מזונות בחיים לא נהיה מוכנים לוותר. כאן מגיע גם הרגע הקריטי - עליה על המשקל. אכן, רגע קשה ומביך (אם הוא לא היה מביך, לא היינו צריכים להגיע לפגישה מלכתחילה)...
הדיאטנית מנתחת את כל הנתונים וממליצה לנו על דרך פעולה עתידית - מה לאכול, מתי, באיזו תדירות, וכיצד לשלב את הארוחות עם פעילות גופנית בסדר היום שלנו. אנו מקבלים יחס אישי, וההמלצות התזונתיות שניתנות לנו מותאמות לנו בהתאמה אישית - כמו שאין אדם דומה לרעהו, כך גם דיאטות שונות יותאמו לאנשים שונים.

כך, גם בכלכלת המשפחה: אנו מנהלים את עניינינו הכלכליים במשך השנים, בלי לתת את הדעת על הפרטים. מושכים כסף, משתמשים בכרטיסי אשראי, לוקחים משכנתא, ואט-אט צוברים משיכת יתר, חובות, ועוד מרעין בישין. ואז, יום אחד, קורה משהו שמחייב אותנו "לקחת את עצמנו בידיים": צ'קים חוזרים, אנחנו מוצאים את עצמנו כורעים תחת נטל האשראי, משיכת היתר יוצאת משליטה... או, שפשוט, יעצו לנו לגשת ליועץ לכלכלת משפחה. ואולי - צפינו בטלוויזיה בתוכנית "משפחה חורגת" ואמרנו לעצמנו "גם אנו יכולים"!
כמו שהדיאטנית היא "מאמנת אישית" לנושא תזונה, כך, היועץ (או היועצת) לכלכלת המשפחה הוא "מאמן אישי" לתחום הכלכלי. היועץ ישמע מאיתנו על מצבנו הכלכלי, המשפחה שלנו, החובות והנכסים שצברנו; היועץ ירצה לדעת מהם היעדים הכלכליים שלנו - החלפת דירה, רכישת מכונית, ואולי טיול גדול בחו"ל.
כמו שהדיאטנית מתייחסת באופן אישי לכל מטופל, כך גם היועץ לכלכלת המשפחה - בונה תכנית פרטנית למשפחה הנועצת, על בסיס נתוניה האישיים.

בהתייעלות כלכלית, כמו בדיאטה - יש להביט במראה, לעלות על המשקל, ולבחון את מצבנו באורח חסר-פניות. והמציאות לפעמים לא פשוטה. נדרשים וויתורים על מנת לשפר את המצב. כמו בדיאטה, קל יותר לבצע מאמץ חד-פעמי, אך קשה להתמיד בשינוי ולשמור על הישגים לטווח הארוך. עם תמיכה של איש מקצוע מנוסה בתחום, יקל עלינו להתמודד עם האתגרים העומדים בפנינו. הדיאטנית והיועץ הכלכלי, איש-איש בתחומו, יעזרו לנו וילמדו אותנו לשמור על המוטיבציה לאורך זמן, וללמוד להתנהל נכון במסגרת שיעדנו לעצמנו.

דיאטה תזונתית או דיאטה כלכלית - שתיהן אתגרים לא קלים. בשני המקרים אנו דורשים מעצמנו מאמץ רב, פיסי ונפשי. בשני המקרים אנו לא פעם נאלצים לחתוך בשומן, ולהימנע מפינוקים מיותרים. אבל, מומלץ בכל סוג של דיאטה, להרשות לעצמנו פעם ביום או פעם בשבוע, פינוק קטן, גם אם הדיאטה בעיצומה. קובית שוקולד מהסוג האהוב עלינו לא תשבור לנו את הדיאטה, ופינוק קטן שנרשה לעצמנו לא יזעזע את חשבון הבנק שלנו, אם תכננו זאת והקצבנו לכך כסף מראש.

ומי שמנסה לבצע את שתי הדיאטות בעת ובעונה אחת - יכול לקבל שנים במחיר אחד: שינויים רבים שנעשה באורח חיינו יסייעו לנו גם להפחית משקל וגם לצמצם בהוצאות. להלן מספר דוגמאות:
- להמעיט לאכול במסעדות - זה גם יקר וגם בדרך-כלל אוכלים יותר ממה שאוכלים בבית בארוחה דומה (אלא אם הלכתם לארוחת שבת אצל האמא הפולניה...).
- כשאוכלים בחוץ - להתחלק. במסעדות רבות מקבלים מנות ענקיות באופן מיותר להפליא. לכו עם בן/בת-זוג או חבר/ה והתחלקו במנה אחת - גם יותר זול וגם פחות קלוריות.
- לא לאכול במזללות מזון מהיר - יותר יקר מאוכל בבית ובדרך כלל הרבה יותר שמן ופחות בריא.
- להמעיט ברכישת מזון תעשייתי מוכן. יקר, עתיר קלוריות, מכיל חומרים שונים לשיפור צורה וטעם חסרי ערך תזונתי או אפילו מזיקים.
- לא לשתות משקאות מתוקים - עדיף לשתות מים - יותר זול ויותר בריא.
- להמעיט בצריכת אלכוהול - יקר מאוד ועתיר קלוריות אך לא משביע.
- לאכול פירות וירקות בעונתם - גם יותר טעימים וגם יותר זולים.
- לוותר על הקינוח או רק לדגום, למי שחייב - הטעם של חצי פרוסת עוגה זהה לטעם של פרוסת עוגה שלמה.

אז, אפשר גם לאכול את העוגה (לאט-לאט ומעט-מעט) וגם (כמעט) להשאיר אותה שלמה... וליהנות משני העולמות...
נילי טלמון (MBA), יועצת לכלכלת המשפחה והפרט




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב